- Mengesan perkembangan, kebolehan, kemajuan dan pencapaian pelajar
- Menentukan hasil pembelajaran yang hendak dinilai, merancang dan membina instrumen penilaian
- Melaksanakan penilaian, merekod hasil penilaian, menganalisis maklumat penilaian, melapor dan membuat tindakan susulan.
PENILAIAN
KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
• Dibuat untuk mendapatkan maklumat hasil interaksi antara pelajar dengan pendidik, pelajar dengan pelajar dan pelajar dengan bahan pembelajaran.
ASPEK YANG DINILAI :
Kefahaman konsep
Pengetahuan fakta
Pemikiran peringkat tinggi
Kecekapan mendengar
Penggunaan bahasa yang tepat
Gaya persembahan / Kelancaran bahasa
JENIS PENILAIAN
- Formatif
- Sumatif
Penilaian
formatif
• Penilaian dijalankan secara berterusan
dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Maklumat yang diperoleh dapat memberi
maklum balas tentang sejauh mana sesuatu hasil pembelajaran telah
dikuasai
• Mengetahui kekuatan dan
kelemahan serta potensi seseorang murid
dan mengambil tindakan susulan yang sewajarnya.
Penilaian
sumatif
• Penilaian sumatif dikaitkan dengan
penilaian pada akhir semester atau tahun. Penilaian ini memberikan nilai yang membezakan
pencapaian seorang murid dengan murid yang lain dan seringkali digunakan untuk
membuat pemilihan/ pengredan.
MERANCANG PEMBINAAN INSTRUMEN PENILAIAN
• Menentukan hasil pembelajaran yang
hendak dinilai, kaedah penilaian dan instrumen
penilaian
• Penggunaan Jadual Spesifikasi Ujian
(JSU) boleh membantu membina soalan mengikut hasil pembelajaran yang
ditentukan.
• JSU - dapat merangkakan:
- tajuk/kemahiran yang hendak diuji dan
peringkatnya.
- bilangan serta peratus soalan untuk setiap
peringkat kognitif juga ditunjukkan.
PENENTUAN HASIL PEMBELAJARAN ATAUPUN ARAS-ARAS KEMAHIRAN BERGANTUNG KEPADA:
ü Mata
pelajaran
ü Tajuk -tajuk yang dinilai
ü Peringkat kebolehan murid yang dinilai
ü Wajaran aras kesukaran - mudah, sederhana, sukar
LANGKAH-LANGKAH MENYEDIA JSU
v Pilih tajuk yang hendak dinilai.
v Tentukan hasil pembelajaran.
v Tentukan bilangan soalan mengikut aras.
v Semak semula jenis item atau soalan yang telah ditetapkan samada menepati kehendak objektif kurikulum.
KAEDAH PENILAIAN
• Lisan
• Penulisan
•
Pemerhatian
Ketiga-tiga kaedah ini boleh digunakan untuk:
1. Mengesan serta-merta
- mengesan penguasaan hasil pembelajaran dengan serta-merta dalam pengajaran harian
- tidak memerlukan instrumen yang khusus
2. Mengesan kemajuan
- mengesan kekuatan dan kelemahan selepas beberapa pembelajaran
- perlu dirancang secara individu atau kumpulan
- menggunakan instrumen tertentu seperti senarai semak, lembaran kerja, ujian bertulis
3. Mengesan pencapaian
- mengesan pencapaian selepas beberapa pembelajaran atau pada akhir program
- perlu dirancang secara individu
- dijalankan dengan menggunakan senarai semak, skala kadar, ujian bertulis dan ujian lisan
Credit to :
Liyana, Natrah,
Fizah & Dayah
No comments:
Post a Comment